Gentofte Kommune overtager driften af plejehjemmet Lindely

Sankt Lukas Stiftelsen har indgået en aftale med Gentofte Kommune om, at kommunen overtager driften af plejehjemmet Lindely. Der er tale om en virksomhedsoverdragelse, hvor Gentofte Kommune overtager ansvaret for hele driften og samtlige medarbejdere.

Beboere, pårørende og medarbejdere kommer ikke til at opleve store forandringer, når Gentofte Kommune fra den 1. oktober 2024 overtager driften af plejehjemmet Lindely.

Virksomhedsoverdragelsen vil sikre en god kontinuitet og videreførsel af dagligdagen på plejehjemmet, hvor beboere og pårørende fortsat vil møde kendte ansigter.

Sankt Lukas Stiftelsens bestyrelsesformand, Sys Rovsing, siger:

-  Vi er rigtig glade for det samarbejde om Lindely, vi har haft med Gentofte Kommune. Kommunen er den bedste og mest naturlige arvtager i forhold til at overtage driften af Lindelys 65 boliger.

Henrik Nedergaard, der er administrerende direktør hos Sankt Lukas Stiftelsen, fortsætter:

- Vores medarbejdere er allerede vant til at arbejde inden for kommunens rammer. Selvom det er vemodigt at sige farvel til dedikerede og dygtige medarbejdere, så ved vi, at kommunen kommer til at tage godt imod både dem, beboerne, de pårørende og de frivillige i Lindely. Dét er det absolut vigtigste for os.

Sankt Lukas Stiftelsen offentliggjorde i marts måned, at Stiftelsen opfører et nyt, moderne palliationscenter, som kommer til at indeholde et forsknings- og formidlingscenter. Gentofte Kommune og Stiftelsen etablerer et samarbejde om forskning i den basale palliation på Lindely, som vil komme beboerne på plejehjemmet og mange ældre borgere i Danmark til gode.

Kommune køber grund

Det er Sankt Lukas Stiftelsen, der pga. en ny helhedsplan har ønsket at opsige driftsoverenskomsten med kommunen. Plejehjemsdrift er en kerneopgave for Gentofte Kommune, som i forvejen driver otte kommunale plejehjem med i alt 620 boliger.

- Vi er i Kommunalbestyrelsen enige om, at det er vigtigt at bibeholde de 65 plejeboliger på Lindely, fordi der er behov for at fastholde kapaciteten af pladser både på kort og lang sigt. Det er specielt relevant nu, hvor vi går en fremtid i møde med endnu flere ældre og plejekrævende borgere, og hvor vi har behov for endnu flere plejeboliger. Vi glæder os til samarbejdet med både medarbejdere, beboere, pårørende og frivillige, siger borgmester Michael Fenger.

Kommunen har ud over aftalen om at overtage driften af Lindely også indgået en aftale med Sankt Lukas Stiftelsen om at købe et areal i forlængelse af plejehjemmet. Dette muliggør, at kommunen inden for en årrække kan udvide kapaciteten fra 65 til 115 pladser og opføre nye, moderne plejeboliger.

Det er Gentofte Kommunes vision at basere den fremtidige drift på kommunens værdighedspolitik, som man allerede arbejder med på Lindely i dag - med fokus på bl.a. selvbestemmelse, gode måltider og samarbejde med pårørende og frivillige.

Fakta

• Sankt Lukas Stiftelsen har ønsket at indgå en ny aftale med Gentofte Kommune, som langtidssikrer Lindely, hvorfor Sankt Lukas Stiftelsen har opsagt driftsoverenskomsten.
  • Overdragelsen til Gentofte Kommune sker fra 1.oktober efter gensidigt ønske og aftale mellem Gentofte Kommune og Sankt Lukas Stiftelsen.
  • Der er desuden indgået aftale om, at Gentofte Kommune køber den grund, som Ny Lindely i dag er beliggende på. Grunden ligger i østlig retning mod Rygårds Alle.
  • Købet sker med henblik på at opføre ét samlet kommunalt plejehjem bestående ca. 115 moderne og tidssvarende plejeboliger.
  • Gentofte Kommune vil udarbejde et forslag til en samlet lokalplan for det areal, som kommunen køber. Lokalplansforslag forventes sendt i høring primo 2025, og de nye plejeboliger forventes at kunne tages i brug i 2029.

Sankt Lukas Stiftelsen, fotokreditering Lasse Bak Mejlvang.jpg
Billede 2, fotokreditering Lasse Bak Mejlvang.JPG

Kommunikationschef Marianne Grundsøe, Gentofte Kommune, telefon 2938 2501 eller e-mail: mags@gentofte.dk eller

Kommunikationsrådgiver Jesper Jørgsholm, Gentofte Kommune, telefon 2065 5505 eller e-mail: jzm@gentofte.dk.