Musikeren Oh Land får Gentofte Kommunes Kulturpris

Nanna Øland Fabricius er navnet, men de fleste kender hende som Oh Land. Det musikalske multitalent får i år Gentofte Kommunes Kulturpris for sit nyskabende bidrag til dansk kultur. Oh Land får prisen ved et arrangement i Musikbunkeren den 13. september og du er inviteret.

Kulturprisen 2023_OhLand_Foto Peter Sørensen_Gentofte Kommune_top.jpg

Oh Land fotograferet ved Musikbunkeren. Foto Peter Sørensen, Gentofte Kommune

Fem stilskabende studiealbums og et hav af singler, hundredvis af koncerter i ind- og udland, mentor for unge talenter i X-factor, samarbejder med Dronningen, titelsange til tv-serier, et par filmroller, en opera og meget mere. 38-årige Oh Land er en erfaren kunstner, der har gjort det til sit kendemærke altid selv at bestemme vejen.

Lyde fra hverdagen
Oh Land er datter af operasangerinde Bodil Øland og komponist Bendt Fabricius. Som barn dansede hun ballet og hun har gået på både Det kgl. Teaters Balletskole og Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. En rygskade satte en stopper for dansen, så Oh Land valgte musikken: Hun startede med at optage og sample lyde fra hverdagen - fuglekvidder, vejarbejde, klange fra en legetøjsspilledåse. Lydene omdannede hun til beats og herfra skabte hun det legende og eventyrlige musikalske univers, hun er blevet kendt for.

Produktiv kunstner
Debutalbummet Fauna udkom i 2008 og mødte stor opmærksomhed. Også internationalt var der interesse og i 2009 tegnede hun kontrakt med det amerikanske pladeselskab Epic. I 2011 udkom hendes amerikanske debutplade, Oh Land, og hun sang bl.a. for 4 mio. tv-seere i David Lettermans talkshow og varmede op for navne som Katy Perry og Sia. Men hun matchede ikke den amerikanske maskine med sin mere eksperimenterende tilgang til musikken, og nu udgiver hun musik på sit eget pladeselskab. Hun har siden udgivet albummene Wish Bone (2013), Earth Sick (2014), Family Tree (2019) og EP'en Extra (2022). Hendes 6. album Loop Soup udkommer den 29. september 2023.

Oh Land har samlet danskerne: Som dommer og coach i populære tv-shows som Voice Junior og i X-faktor i en årrække, som kvinden bag titelsange til både DRs julekalender Julefeber og tv-serien Rita og hendes musik er brugt i flere anerkendte amerikanske serier. Hun har også haft et par filmroller.

Oh Land har samarbejdet med bl.a. Dronning Margrethe om to forestillinger i Tivoli - først Askepot i 2016 og siden Snedronningen i 2019 og denne sommer har hun spillet på et hav af festivaler og åbnet for topbandet Coldplay ved to koncerter i Parken.

En kæmpe ære
Om prisen siger Oh Land:

- Prisen er en kæmpe ære, og jeg er megaglad og overrasket. Der lå pludselig et brev fra kommunen i min postkasse. Åh nej, jeg er anholdt, tænkte jeg. Men så havde jeg fået en pris. Og den kommer på et rigtig godt tidspunkt. Jeg har været i en lang proces med mit næste album, for det financierer jeg 100 % selv og har indspillet i et studie, jeg har indrettet i min kælder, siger hun.

Forener kunstnerisk nysgerrighed med folkeligt nærvær
Borgmester Michael Fenger siger:

- Oh Land forener som musiker og sangskriver stærk kunstnerisk nysgerrighed med popularitet og folkeligt nærvær. Det er sjældent set, og hendes kunstneriske karriere imponerer med et stort mod og en inspirerende evne til at gå sin egen vej. Jeg glæder til at overrække Oh Land Gentofte Kommunes Kulturpris.

Borgmester Michael Fenger overrækker Kulturprisen til Oh Land ved et arrangement den 13. september kl. 17 i Musikbunkeren, hvor der vil være taler, interview og sange. Alle er velkomne til arrangementet, og billetter kan reserveres efter først til mølle-princippet via tilmeldingslinket eller via gentofte.dk

Tilmeldingslink til Kulturprisen 2023

Om Gentofte Kommunes Kulturpris

Gentofte Kommune uddeler hvert år en pris til en fremtrædende kunstner, der har gjort sig bemærket på den danske eller internationale kulturscene og har bopæl i kommunen. Det er Kommunalbestyrelsen der beslutter, hvem der skal modtage prisen, og den gives som en anerkendelse af kunstnerens store arbejde og talent. Prisen skal medvirke til at skabe opmærksomhed omkring kulturlivet og det store kunstneriske potentiale i kommunen. Kulturprisen er som andre priser i Gentofte Kommune på 25.000 kr. skattefrit.

Kulturprisen er tidligere overrakt til

•    Fritz Helmuth
•    Ebbe Munk
•    Lis Sørensen