Gentofte Kommunes kontrolsag mod Intervare er afsluttet

Gentofte Kommune igangsatte i maj en kontrolsag vedrørende kommunens anvendelse af Intervare og Nemlig.com for at sikre, at de to virksomheder overholdt kommunens arbejdsklausul.

Nemlig.com ville ikke udlevere oplysninger om arbejdsforholdene for underleverandørers ansatte. På den baggrund besluttede Gentofte Kommunes Kommunalbestyrelse at ophæve samarbejdet med Nemlig.com den 22. juni. På dette tidspunkt var der påløbet bod på i alt 90.000 kr. til Nemli.com.

Kommunalbestyrelsen besluttede samtidig at pålægge Intervare bod, indtil virksomheden kunne dokumentere, at virksomheden havde betalt en chauffør og to lageransatte manglende løn og pension. Intervare leverer dagligvarer til 577 borgere, der modtager hjælp til indkøb.

Boden blev givet fra den 22. juni til den 22. juli, hvor Intervare fremsendte dokumentation for, at der var rettet op på arbejdsforholdene. Boden udgjorde 243.000 kr.

Gentofte Kommunes har nu afsluttet kontrolsagen mod Intervare, som kan fortsætte som leverandør til Gentofte Kommune. Kommunen vil gennemføre en ny kontrol på et senere tidspunkt.

Ud over kontrol af den fremsendte dokumentation har kontrollen også omfattet arbejdsforholdene hos to chauffører med egen virksomhed, som i henhold til en kontrakt med Intervare forestår udbringningen af varer i Gentofte Kommune.

Borgmester Michael Fenger siger:

- Der skal være ordentlige forhold for medarbejderne i de virksomheder, der er leverandører til vores kommune, og derfor har det været afgørende for os at gennemføre en grundig og tilbundsgående undersøgelse af, om Intervare overholder Gentofte Kommunes arbejdsklausul. Dette har vi nu fået dokumentation for, og derfor kan Intervare fortsætte som leverandør hos os.

Forløbet har vist, at vores arbejdsklausul rent faktisk har en effekt, og jeg er tilfreds med, at der for Intervares vedkommende er blevet rettet op på den manglende løn til medarbejderne.

Kontrolsagen mod Intervare

På baggrund af en række uanmeldte kontrolbesøg i maj 2021 anmodede Gentofte Kommune den 27. maj både Intervare og Nemlig.com om senest den 3. juni 2021 at fremsende materiale vedrørende en række ansatte på lageret og chauffører for hver af de to virksomheder med henblik på at kontrollere om virksomhederne overholder kommunens arbejdsklausul. For Nemlig.com blev der kontrolleret tre lagermedarbejdere og tre chauffører og for Intervare fem lagermedarbejdere og tre chauffører.

Både Nemlig.com og Intervare fremsendte den 3. juni 2021 materiale på lagermedarbejdere - og Intervare desuden materiale på chauffører. Nemlig.com ønskede ikke at fremsende oplysninger på chauffører, da de var ansat hos underleverandører, hvorfor Gentofte Kommune 22. juni ophævede samarbejdet med Nemlig.com.

Gentofte Kommunes revision kunne konkludere, at der hos Intervare var medarbejdere, hvis løn og ansættelsesvilkår er dårligere, end hvad der følger af den repræsentative overenskomst på området, og at kommunens arbejdsklausul dermed var overtrådt.

Konkret blev der for to lagermedarbejderes vedkommende konstateret manglende afregning af pension af optjent bonus. Og for en chauffør ansat hos en underleverandør manglende afregning af pension og manglende betaling af overenskomstmæssige løntillæg samt bidrag til særlig opsparing og fridagsopsparing.

Gentofte Kommune har den 22. juli modtaget dokumentation for, at forholdene er blevet bragt i orden.

Kontrollen har desuden omfattet to chauffører med egen virksomhed, som i henhold til en kontrakt med Intervare forestår udbringningen af varerne i Gentofte Kommune. Gentofte Kommune har undersøgt, om de to chaufførers indtægt - hvis der måtte statueres omgåelse og de dermed anses for ansatte - er mindre fordelagtig end overenskomsten. Hvis det ikke er tilfældet, vil det være underordnet, om chaufførerne har status af selvstændige eller ansatte.

For begge chauffører gælder, at når man sammenholder deres nettoindtægter fra Intervare (efter fradrag af udgifter til bil og ansatte), overstiger indtægten den løn inkl. feriepenge, som chaufførerne ville være berettiget til, hvis de anses for ansatte og aflønnes efter overenskomsten. Hvis chaufførerne er at anse for ansatte, er der således ikke overtrædelser af arbejdsklausulen.

Det er også undersøgt, om der er overensstemmelse mellem antallet af leveringer, som Intervare fakturerer hos Gentofte Kommune og antallet af leveringer, som Intervare foretager til de visiterede borgere, og der er ikke i den forbindelse konstateret nogen uoverensstemmelser.

Om Gentofte Kommunes arbejdsklausuler

Gentofte Kommune indførte i 2010 arbejdsklausuler på bygge- anlægskontrakter og i 2013 på tillige på tjenesteydelseskontrakter med et driftselement.

Med henvisning til bestemmelserne i ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter ønsker Gentofte Kommune at sikre, at hovedleverandøren og eventuelle underleverandører tilsikrer arbejdere løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der i henhold til en gældende kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse, nationale love eller administrative forskrifter gælder for arbejde af samme art indenfor vedkommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdet udføres.

Der skal som sammenligningsgrundlag anvendes en kollektiv overenskomst, der er repræsentativ for, hvad der i øvrigt gælder i Danmark i den pågældende sektor.

Hovedleverandøren forpligter sig til at sikre medarbejdere beskæftiget i Danmark med driftsopgavens udførelse løn- og ansættelsesvilkår som nævnt ovenfor, og er forpligtet til at orientere de ansatte om de gældende arbejdsvilkår. Forpligtigelsen omfatter tillige medarbejdere beskæftiget hos underleverandører.

Gentofte Kommune kan kræve dokumentation for, at medarbejderne er orienteret. Gentofte Kommune kan til enhver tid udbede sig relevant dokumentation for, at løn- og arbejdsvilkår for arbejdstagerne lever op til denne forpligtelse. Hovedleverandøren skal, efter skriftligt påkrav, fremskaffe relevant dokumentation fra såvel egne som eventuelle underleverandørers arbejdstagere. Dokumentationen skal være Gentofte Kommune i hænde senest 5 arbejdsdage efter påkravets modtagelse.

Relevant dokumentation kan f.eks. være lønsedler, lønregnskab, opholdstilladelser og ansættelseskontrakter.

Læs hele Gentofte Kommune arbejdsklausul: Gentofte Kommunes arbejdsklausul for tjenesteydelser med et driftselement, som fx rengøring, kantine mv.

kommunikationschef Marianne Grundsøe, telefon 2938 2501 eller mags@gentofte.dk.