1. november 2017

Ny kampagne: Stop for salg af alkohol til mindreårige

Gentofte Kommune har taget initiativ til en kampagne, der skal stoppe detailhandlens salg af alkohol til mindreårige.

Det er ikke lovligt at sælge alkohol til unge under 16 år eller alkohol med en procent på over 16,5 % til unge under 18 år. Ikke desto mindre har både unge og forældre givet udtryk for, at flere kiosker og supermarkeder i kommunen sælger alkohol til mindreårige. Det samme indikerer en pilotundersøgelse, som Alkohol & Samfund har gennemført i Gentofte Kommune.

Derfor har Gentofte Kommune nu taget initiativ til en kampagne, der skal forebygge detailhandlens salg af alkohol til mindreårige. Pernille Ødegaard, leder for SSP i Gentofte Kommune, fortæller:

Vi vil sammen med Nordsjællands Politi besøge en række kiosker og supermarkeder for at tale om lovgivningen på området og samtidig opfordre til, at butikken samarbejder med kommunen. På den måde håber vi, at vi kan være med til at reducere salget af alkohol til mindreårige.

Hvis butikken indgår et samarbejde med Gentofte Kommune, får butikken et klistermærke til sin dør, som fortæller, at butikken ikke sælger alkohol til mindreårige. Gentofte Kommune og Nordsjællands Politi vil endvidere besøge butikken igen inden for et halvt år.

Gentofte Kommune gennemfører derudover allerede en lang række forebyggelsestiltag for at nedbringe alkoholforbruget blandt unge.

Vi kan ikke reducere unges alkoholforbrug alene ved at forhindre dem i at kunne købe alkohol. Derfor er kampagnen blot én blandt mange indsatser. Gentofte Kommune forsøger bl.a. også at påvirke forældre og venners indflydelse på unges drikkemønstre, bl.a. gennem undervisning i skolen og debataftener for unge og forældre, fortæller Pia Nyring, formand for Børn og Skoleudvalget.

Sundhedsstyrelsens statistikker viser, at der er en begyndende tendens til, at de unge drikker mindre end de foregående generationer, men det er stadig nødvendigt at forsøge at reducere de unges alkoholforbrug.

Pernille Ødegaard, leder SSP, tlf. 4053 3006, pede@gentofte.dk

Pia Nyring, kommunalbestyrelsesmedlem (C) og formand for Børn og Skoleudvalget, tlf. 3038 4343, pny@gentofte.dk

Charlotte Laursen, kommunikationskonsulent, tlf. 5132 2520, calu@gentofte.dk