To vindere af Vi ta’r ansvar-pris 2023

For første gang har Gentofte Kommune kåret to vindere af Vi ta'r ansvar-prisen. Både Sterillab A/S og Rygaards Skole er dermed årets Vi ta'r ansvar-virksomheder i Gentofte Kommune.

Alle 53 virksomheder, der i år har været en del af Gentofte Kommunes Vi ta'r ansvar-ordning, har gjort en stor indsats for at hjælpe ledige i job, fx igennem fleksjob, lønnede timer eller job med løntilskud.

To af virksomhederne er nu udvalgt af Erhvervs-, Beskæftigelses- og Integrationsudvalget som særligt engagerede i at løfte denne vigtige opgave.

Rygaards Skole er kåret til årets offentlige eller selvejende Vi ta'r ansvar-virksomhed. Det er en privat skole, som har opbygget et serviceteam med medarbejdere, der alle har forskellige typer af udfordringer, og som arbejder fra få timer om ugen til fuld tid. Serviceteamet er en integreret del af skolens hverdag.

Hverdagen handler jo ikke om en pris. Men det, at vi får prisen, gør, at folk lægger mere mærke til, at det også kan lade sig gøre på en skole. Og det håber jeg, andre tager op, siger Elsebeth Trap, Skoleleder på Rygaards Skole.

Sterillab er årets private Vi ta'r ansvar-virksomhed. Virksomheden udmærker sig ved at være en social ansvarlig virksomhed, både når det kommer til arbejdsmiljø, ansættelsesvilkår og bredden i de borgere, de rekrutterer. Virksomheden tager løbende et socialt ansvar for at ansætte de mest sårbare borgere med både psykiske og fysiske udfordringer, og når de modtager nye medarbejdere, engagerer de hele arbejdspladsen med sociale arrangementer. Selv i forbindelse med en nylig ombygning har virksomheden taget et særligt ansvar, hvor de ansatte ikke er blevet opsagt, men får løn, selvom produktionen står stille.

Vi ser prisen som en anerkendelse af, at vi gør noget for en masse folk, som får en bedre tilværelse; de får noget at stå op til om morgenen. Selvfølgelig får vi også selv noget ud af det - en gruppe dygtige, stabile og glade medarbejdere. Og ikke mindst får Gentofte Kommune jo også en gevinst af, at der er en gruppe mennesker, som er kommet i arbejde, siger Claus Bardram, direktør i Sterillab.

Priserne blev uddelt ved Gentofte Kommunes årlige erhvervskonference, hvor virksomhedsejere og -ledere fra Gentoftes erhvervsliv trodsede kulden og deltog i en fornøjelig aften, der ud over prisuddelingen havde fokus på virksomhedernes muligheder for at bruge kunstig intelligens i hverdagen.

Læs mere om Vi ta'r ansvar - og se alle de tilmeldte virksomheder - på Gentofte Kommunes hjemmeside.

Erhvervskonference, 2.JPG
Erhvervskonference, 4.JPG

Kommunikationsrådgiver Jesper Benzon Jørgsholm, Gentofte Kommune. Tlf. 20 65 55 05. E-mail: jzm@gentofte.dk